۲۳ مرداد ۱۳۸۸

عکس های دیواره کوه بیستون

شاید نگاه به دیواره کوه بیستون برای ما بسیار شگفت انگیز باشد و همچنین پرسش برانگیز. نگاه به این دیواره که زمانی شاهراه کهن شرق و غرب از کنار آن می گذشت ما را در یافتن پاسخ این پرسش که چرا این بخش از کوه بیستون نزد ایرانیان کهن مورد توجه بود، یاری رساند. دیواره ای که نگاه به آن آدمی را به یاد اندیشه هایی جون «توانایی»، «نیرو»، «سربلندی» و «سترگی» می اندازد. در این جستار عکس های دیواره کوه بیستون را آورده ام تا در جستارهای دیگر به بخشی از یادمانهای کهن ایرانی که در پای این دیواره برپا شده بودند بپردازم. عکس هایی که من در اینجا آورده ام، همگی در پاییز سال گذشته گرفته شده اند. سپاسگذارم


لللللللللل

عکس شماره 1: اگر به فراز دیواره این کوه بنگرید آنرا مانند شعله های آتشی بزرگ و زرین می بینید. شگفت آور است که دیواره که سنگهایش به رنگ آتشین است، ما را به یاد آتش هایی می اندازد که در یادمانهایی چون نقش رستم فراز آرامگاه های شاهان هخامنشی کنده شده است. به شکاف بزرگی که در میلیون ها سال در میان این دیواره به وجود آمده است نگاه کنید (اندازه بزرگ 1500*2000).

یییییییییعکس شماره 2: پوزه جنوبی دیواره کوه بیستون، سنگنبشته داریوش بزرگ و همچنین یادمان گودرز و مهرداد اشکانی آن سوی این پوزه و پیکره بلاش اشکانی در بلندی این سوی پوزه کنده شده اند (اندازه بزرگ 1500*2000).

ییییییییی عکس شماره 3: دیواره بزرگ فراز شاهراه کهن که چون آتشی بسیار بزرگ به چشم می خورد (اندازه بزرگ 1500*2000).

ییییییی

عکس شماره 4: بخشی دیگر از دیواره کوه بیستون که در روزگاری دور کتزیاس آنرا وقف شده به «زئوس» (اهورامزدا) خوانده بود (اندازه بزرگ 1500*2000).

یییییی

عکس شماره 5: این هم عکسی دیگر از پوزه جنوبی کوه، شاهراه کهن درست از کنار این پوزه می گذشت. در جلوی این پوزه یک چشمه پرآب از زیر کوه برآمده و آنسوی پوزه سنگنبشته داریوش بزرگ و یادمان اشکانیان در تنگه ای کنده شده است. فراز این پوزه جایگاه آتشدان های کهن ایرانیان باستان در روزگار مادها است، همچنین در سوی چپ و پایین عکس دیواره بزرگ فرهاد تراش را که در روزگار ساسانیان تراشیده شده است را می توانید ببینید (اندازه بزرگ 1500*2000).

یییییییی


عکس شماره 6: آسمان کوه بیستون که امروزه پروازهای بین المللی میان ترکیه ، اروپا و کشورهای عربی از فراز آن می گذرند (اندازه بزرگ 1500*2000).

۲ نظر:

masis گفت...

salam
man ham webloge shoma ra ba name onvane khodetan link kardam

masis گفت...

سلام
من هم وبلاگ شما را با نام خودتان لینک کردم