tag:blogger.com,1999:blog-1063415726005288747.post9102098464478541839..comments2023-04-27T14:11:56.802+03:30Comments on آســـمانه ایــران کـهن The Heaven of Ancient Iran: دیدگاه من درباره پیشینه خط دین دبیره و به نگارش در آمدن اوستا پیش از پیدایش ساسانیانصابر ا. پریانhttp://www.blogger.com/profile/17515329938845530695noreply@blogger.comBlogger1125tag:blogger.com,1999:blog-1063415726005288747.post-22333575131695758912011-11-07T14:51:04.376+03:302011-11-07T14:51:04.376+03:30درود بر شما
در تخت جمشيد، با زبان پارسی باستان به ...درود بر شما<br />در تخت جمشيد، با زبان پارسی باستان به دبيرهء ميخی پارسی باستان يك گلنبشته داريم و به دبيرهء خوزی كتابی(ايلامی-آرامی)گلنبشتههای زيادی بدست آمده است. اين نشان میدهد كه ايرانيان كتيبهها را با خط ميخی و كتابها(پوست و پاپيروس)را با خط خوزی يا آرامی مینوشتهاند. زيرا گلنبشتهها را كه فرمان شاهنشاهی هستند سريع بايد نوشت و تنها بر روی پوست و گِل میتوان تند نوشت. و چون نوشتن بر روی پوست و پاپيروس به جوهر و قلم نچندان سخت(تقريبا نرم) نياز دارد به درد كارهای كُند و با آرامش میخورد كه نويسندهء پوست، با آرامش قلم را در جوهر كرده و مثلا يك واك بنگارد و دوباره قلم را جوهری كند و چيز ديگری به نوشته بيفزايد. در حاليكه نوشتن بر گِل با قلم سخت، نياز به جوهر نداشته و بسيار سريع میتوان فرمان نوشت و گوينده را معطل نكرد!<br /><br />پس نوشتههايی را كه دينی و بلند باشند اما نياز به سرعت در نوشتن نداشته باشند و در عين حال خوش خط نوشته شوند، بايد با جوهر بر پوست نوشت مانند اوستا. از آنجائيكه تقريبا 200 سال پس از يورش اسكندر گجسته به ايران سكوت فرهنگی شد،و منابع اصلی در گنجنبشتهها سوزانده يا غارت شد و تنها در بين مردم اندكی از آن اوستای كهن بصورت پراكنده مانده بود، نوشتههای اوستا بويژه بخش گاتها با خوانش سخت روبرو گرديد و تنها موبدان میتوانستند آنرا بخوانند. يعنی پس از آنكه بلاش اشكانی فرمان به گرداوری بازماندههای اوستا را داد مردم هر چه كه در پستو داشتند آوردند كه بيشترش نوشتههای مذهبی بود(طبيعی هم هست)اما برای آنكه همه بتوانند از همين نوشتههای يافت شده بهره ببرند، موبدان تصميم گرفتند كه خطی بسازند تا همهء آواهای اوستای كهن را پوشش دهد و مثلا مانند نوشتههای سخت كتيبههای گِلی تخت جمشيد نباشد. البته ما نمیدانيم آن اوستای پراكنده در دست مردم به چه دبيرهای بوده است اما با توجه به نوشتههای پهلوی درمیيابيم كه آنها بر پوست نوشت شده بوده و در زمان بلاش اشكانی(پس از استقرار دوبارهء ايرانيان و تقريبا مستقل شدن كشور از استعمار بازماندگان اسكندر)دوباره گرداوری شدهاند.<br /><br />atoorpat@yahoo.comآتورپاتnoreply@blogger.com