سکه شناسی- دودمان های پارس
بخش هفتم: پیدایش دودمان ساسان
سسسسسسسسسس
چکیده این بخش
سسسسس
از اردشیر چهارم و خاندان منوچهر بدین سو دگرگونی مهم دیگری در سکه های فرمانروایان پارس روی داد. پس از سکه های گروه فرمانروایان پیشین، گروهی دیگر از سکه های نوین در آن سرزمین زده شدند که آشکارا گرد و زیباتر از سکه های گذشته بودند. این سکه ها حتی در سنجش با سکه های شاهان اشکانی و نیز فرمانروایان سرزمین های دیگر در آن روزگار بسیار هنرمندانه و منظم تر زده شده بودند.
سسسسسس
سکه های فرمانروایان نوین پارس نمایانگر آغازی دیگر برای تاریخ سیاسی این بخش از ایران بود. چرا که در بررسی این سکه ها و در پس زمینه های آنها می توان رخ دادن رویدادهایی را دید که سرنوشت پارس ها و نیز همه ایرانیان باستان را دگرگون ساخت. برخی از این رویدادها برای نخستین بار پس از فروپاشی هخامنشیان در سرچشمه های کلاسیک آن روزگار و دیگر سرچشمه های ایرانی و تازی سده های دیگر بازتاب یافتند. نام پارس (Persia) پس از چند سده ناپدیدی، می رفت تا دوباره به نمایندگی از این سزمین به یکی از نام های زبانزد مردم جهان آن روز تبدیل شود.
سکه های فرمانروایان نوین پارس نمایانگر آغازی دیگر برای تاریخ سیاسی این بخش از ایران بود. چرا که در بررسی این سکه ها و در پس زمینه های آنها می توان رخ دادن رویدادهایی را دید که سرنوشت پارس ها و نیز همه ایرانیان باستان را دگرگون ساخت. برخی از این رویدادها برای نخستین بار پس از فروپاشی هخامنشیان در سرچشمه های کلاسیک آن روزگار و دیگر سرچشمه های ایرانی و تازی سده های دیگر بازتاب یافتند. نام پارس (Persia) پس از چند سده ناپدیدی، می رفت تا دوباره به نمایندگی از این سزمین به یکی از نام های زبانزد مردم جهان آن روز تبدیل شود.
یییییییی
گرچه زمینه ها برای نافرمانی پارس ها از اشکانیان در روزگاری که پارت ها درگیر کشمکش های درونی و نبردهای فرسایشی با رومیان شده بودند آماده شده و پارس ها آرام آرام با بازسازی ساختارهای بنیادین خود در حیاط خلوت پارت ها به یک پادشاهی نیرومند تبدیل گشته بودند، اما رخ دادن رویدادهای مهم و سرنوشت ساز، دست کم نیاز به دگرگونی سیاسی در آن سرزمین داشت. این دگرگونی سیاسی را با بررسی سکه های فرمانروایان نوین که پس از خاندان منوچهر در پارس روی کار آمدند به نیکی می توانیم ببینیم.
گرچه زمینه ها برای نافرمانی پارس ها از اشکانیان در روزگاری که پارت ها درگیر کشمکش های درونی و نبردهای فرسایشی با رومیان شده بودند آماده شده و پارس ها آرام آرام با بازسازی ساختارهای بنیادین خود در حیاط خلوت پارت ها به یک پادشاهی نیرومند تبدیل گشته بودند، اما رخ دادن رویدادهای مهم و سرنوشت ساز، دست کم نیاز به دگرگونی سیاسی در آن سرزمین داشت. این دگرگونی سیاسی را با بررسی سکه های فرمانروایان نوین که پس از خاندان منوچهر در پارس روی کار آمدند به نیکی می توانیم ببینیم.
ببببببب
سکه های šhpwhry آشکارا یک گسیختگی را در روند نسبت و خویشاوندی این فرمانروا با فرمانروایان پیشین نشــــان می دهد. اگرچه برخی زمینه ها و الگوهای هنری سکه های خاندان منوچهر را می توان در سکه های این فرمانروا دید، با این همه فرمانروای نوین خود را نه از تبار یا فرزند منوچهرها یا اردشیر چهارم بلکه در سکه ها خود را فرزند فرمانروایی دیگر به نام p´pky خوانده است.
سکه های šhpwhry آشکارا یک گسیختگی را در روند نسبت و خویشاوندی این فرمانروا با فرمانروایان پیشین نشــــان می دهد. اگرچه برخی زمینه ها و الگوهای هنری سکه های خاندان منوچهر را می توان در سکه های این فرمانروا دید، با این همه فرمانروای نوین خود را نه از تبار یا فرزند منوچهرها یا اردشیر چهارم بلکه در سکه ها خود را فرزند فرمانروایی دیگر به نام p´pky خوانده است.
سسسسسسس
رو: bgy šhpwhry MLK´
پشت: BRH bgy p´pky MLK´
رو: bgy šhpwhry MLK´
پشت: BRH bgy p´pky MLK´
ییییییی
(این بخش چکیده ای از متن کامل نوشتار به نام پیدایش دودمان های ساسان است. سرچشمه هایی که برای نگارش این بخش به کار رفته همگی شماره گذاری شده و در متن کامل نزد نویسنده نگهداری می شود.)
سسسسسسسس
۱۵ نظر:
با درود
جناب امیری تلاش تان جای قدر دانی دارد. سپاسگزار خواهم بود مقاله را به همراه منابع و مآخذ برای من بفرستید.
هجدهمین سالگرد قتل عام ارمنیان روستای "ماراقا" در قره باغ
توسط پان ترکیست ها
( ۱۰ آوریل ۱۹۹۲ میلادی )
درود بر ا.پريان گرامي
خسته نباشيد و دستمريزاد
مسيري را كه جنابعالي براي روشن كردن گوشه هاي ناشناخته تاريخ اين سرزمين كهن بروي فرزندان راستينش گشوده ايد ،بدون شك بسيار عالمانه و زيبا و دلنشين است.
بنده بي صبرانه منتظر اتمام اين سلسله جستارها هستم و اميدوارم جزء اولين كساني باشم كه اين اثر دلنشين را دريافت ميكنم.
در ضمن ، علاوه بر تشكر ويژه بابت ارسال جوابيه ايميل ، بازهم بابت مزاحمتهايم از محضر جنابعالي تقاضاي عفو دارم.
بهزاد
درود بهزاد عزیز
این حرف رو نزنید. باز هم می گویم شما مراحمید و من از یادداشت یا ایمیل شما بسیار خوشحال می شوم.
شما باعث افتخار ما بوده و آرزو می کنم که به یک پژوهشگر بزرگ و دانشمندی همپای ریچارد نلسون فرای تبدیل شوید. این را من جدی به شما می گویم و با شما سخنانی خواهم داشت.
با خیال راحت هر پرسشی که دارید به ایمیل من بنویسید یا در همین وبلاگ یادداشت بگذارید.
من هرکاری که از دستم بر می آید برای کمک به پژوهش و مطالعه شما در زمینه ایران کهن و زبان های باستانی انجام می دهم.
امیری پریان
با سلام،
وبلاگ خوبی دارید و از آن خوبتر پشتکارتان میباشد.
تبریک میگویم.
فرهنگی – تاریخی - صنعتی
با مطلبی تحت عنوان « سیری در تاریخ مزدک و مزدکیان » به روز هستم.
http://nikoosegal.blogspot.com
«تاریخ عرب پیش از اسلام» در نیکوسگال
درود بر اميري پريان هم وطن خردمند و گرامي
مدتي است كه مطالب وبلاگ ارزشمندتان بروز نمي شود!!!.
نگران شدم ،چشم انتظار پيام سلامتي شما هستم.
درود بهزاد جان
سپاسگذار شما هستم و باور کن که خوشحال شدم یادداشت شما رو دیدم
حتما برایتان در چند روز آینده ایمیل می فرستم. تا یکی دو روز دیگه
حتما میلتان رو توی این چن روزه چک فرمایید. من روی مقاله ام دارم کار می کنم و اون رو زیر رو کرده و از اول بازنویسی کردم.
بازم منتظر میل من باشید.
با سپاس فراوان
پریان
درود بر شما جناب بهزاد گرامی
لطفا ایمیل خود را چک فرمایید برای شما میل فرستادم. با سپاس
پریان
با درود و سلام .از مهری که ارزانی اینجانب داشته اید سپاسگزارم . از مطالب ارزنده تان نیز بسیار بهره برگرفتم و امیدوارم کتابتان هرچه سریعتر روانه بازار نشر شود .
درود بر ا.پریان گرامی
دوست بزرگوارم ، از دیدن ایمیل شما بسیار خوشحال شدم بزودی( به محض مراجعت به منزل) با شما تماس خواهم گرفت.
گندی شاپور و سهم آن در تمدن اسلامی >>> http://nikoosegal.blogspot.com
متاسفانه امروزه برخی از علاقه مندان به تاریخ، برای رهیافت به گذشته ها بیشتر پی مطلوب ها هستند تا پی حقایق. این دسته از خوانندگان ایدئولوژیک زده با پی روی نسنجیده گاه از این سوی بام افتاده اند و گاه از آن سوی بام! بایستی دانست که پدر خواندن کوروش، آقا بودن کمبوجیه، عادل خواندن انوشیروان و و ... همگی محصول برداشت های زمان خویش هستند.
ادامه نوشتار «خود آگاهی تاریخی و شناخت روح زمان» http://nikoosegal.blogspot.com
چندی پیش به قلم استاد رجبی و این بار به یاری آقای غیاث آبادی باز تاریخ رنگ ایدئولوژیکی گرفت.
بنگرید به :
http://nikoosegal.blogspot.com
ارسال یک نظر